luni, 10 mai 2010

Foslilele de la Chiuzbaia...

Prietenul meu Zsolt are de facut o lucrare cu acest tinut al Chiuzbaii si cu frumusetile ei ingropate de tzaspe anisori! Plimbrarica noastra incepe de pe Limpedea si chinuim masinuta pana in sat, unde o "abandonam" si o luam nitel la bocanc pana ajungem la intrarea in rezervatie!
Acolo facem poza cu tablitza ruginita a rezervatiei.Scoate Zsolt o carticica in care era desenata o harta, mai din pix, unde era incercuit locul in care trebuia sa ajungem noi.
Binenteles ca m-a mancat in busola sa-mi arat veleitatile de ghicitor in puncte cardinale si -am cautat coordonatele in caz de.... nevoieDupa ce ne-a revenit pulsul la nivelul normelor UE o luam pe o cararuta , ocolind paraiasul prin stanga lui.
Dupa vreo 500m dam de un fanar si cateva lemne frumos aranjate. Fanarul e precum visteria tarii ... gol!
O luma pe cararuie si ne cam balbaim prin padurea ruginie, pentru ca nu stiam incotro s-o luam .Noi cautam o "tablita" undeva sus.
Si acolo sus am si gasito...Aici sunt cam toate informatiile referitoare la aceasta rezervatie fosilifera.

Rezervatia este situata la baza Vf Ignis ,intre Valea Plopilor si stanca numita Biserica lui Spiridon,fiind ocrotite depozite diatomitice,in alternanta cu straturi de cenusa vulcanica ,cu numeroase impresiuni de frunze. Aceste depozite s-au format intrun lac inconjurat de o padure deasa.Ipresiunile de frunze indica o padure cu specii de stejar(Quercus), arin(Alnus), fag(Fagus), paltin(Acer), castan(Castanea), linga care se mai gasesc mesteceni (betula),carpeni (carpinus),ulm si altele,ceea ce arata ca este vorba de o padure dezvoltata intr-un climat temperat, dar mai cald decat cel actual.
Flora fosila de la Chiuzbaia este una dintre cele mai bogate si mai bine conservate flore plincene din Romania-fiind indentificate 120 de specii fosile,din care 32 pentru prima oara in romania,6 pe plan mondial si 3 varietati noi.

De la panou, in 100m dam de un foisor de observatie/vanatoare, in fata caruia era plin de oase folosite drept momeala pentru ursi.Acuma ca i-au studiat sau degustat cu mujdei, numai dansii stiu...
Inca putin si ajungem langa limuzina oficiala a tarii..."Driverul" si calul putere erau plecati cu treburi prin padurea de conifere...De acolo facem dreapta si dam de o bifurcatie: un drum la dreapta spre sat si unul la stanga spre munte!
La inceput am luat-o la dreapta... dar ne-am prins ca nu mergem conform "coordonatelor busolei" care era relaxata in rucsac; deci se face stanga si in 200 m ajungem la locul cu pricina.
De acolo poti admira ,asa printre crengute, frumusetile locului si sa-ti faci o imagine a tinutului de acum cateva sute de mii de ani...
Ne punem pe scormonit precum gainile, dar fara a supara locul... nu ne-a trebuit prea mult timp si am colectat cateva exemplare:








Dupa atata "cercetare" ne strangem lucrusoarele si o luam incetisor catre casa, fiecare multumiti cu partea lui: eu cu faptul ca in sfarsit scormonind in pamand am gasit si eu ceva, altul multumit ca lucrarea lui va avea imagini, iar restul echipei (Nita si Amit) bucurosi c-au fazut ceva nou!

Este o zona ce merita vazuta, preferabil doar sa va uitati si sa admirati pentru ca nu prea are rost sa cautati comori si bratari dacice in zona. Inafara de frunzulite nu veti gasi altceva, iar acele frunzulite sunt aproape peste tot!

Numai bine!

3 comentarii:

Dana Pavel Adriana spunea...

hey imi place articolul.
anul acesta fac un proiect de cercetare pe rezervatia fosilifera... o idee a proiectului ar fi rezervatia inainte si dupa ninsoare...cum este afectata...
inca nu am inceput ma gandesc la mai multe chestii de facut
am fost si eu acolo e genial ce am vazut...
custodele ne-a lasat sa luam pietricele cu frunzulitze acasa
:X
pozele sunt geniale..

Pavel ANDREI spunea...

Dar culegerea de fosile in lipsa administratorului nu cumva este ilegala? Printe acele specii de plante poate erau si unele complet necunsocute ce trebuiau catalogate/cercetate si facute cunoscute intregii lumi...! la cata ignoranta in acest articol si remarci inepte, nu ma mir!

Catalin Negru spunea...

Dl. Pavel ...daca articolul cat si remarcile facute in acest articol va deranjeaza nu inteleg de ce v-ati mai obosit sa comentati. Ca tot veni vorba... noi nu am mers acolo nici sa spargem pietre si nici sa distrugem fauna tarii... Din moment ce s-a facut pe baza acestor fotografii o lucrare de diploma, iar acele pietre fotografiate au fost duse pe expunere, nu vad unde si care este problema. Daca tot vorbiti de administrator sau custode aflati ca am primit avertizarea "oficiala " scrisa fara virgule punte sau alte semne de punctuatie in care ma somau la fel ca dvs de aceasta grosolanie pe care am facut-o. Vreau sa va spun desi ma repet... respect regulile si legile acestei tari cu o conditie: sa fie expuse, acele zone sa fie imprejmuite sau macar sa vad un afis in care imi interzice traversarea unui drum forestier si fotografierea pietrelor de langa el. Cand ma veti vedea cu tarnacopul intr-o groapa de 2m cautand si carand dupa mine acele obiecte atunci va rog sa comentati... pana atunci creati-va si dvs un blog si date de contact sa nu fiti un anonim.
Cu respect!